Thursday, July 30, 2009

~:: Dah serius ni... ::~

Boleh kata setiap hari mesti ada perubahan pada statistik yg berkaitan dgn H1N1 a.k.a selsema babi ni. Sejujurnya memang aku rasa agak terganggu dengan hal H1N1 ni. Mungkin ramai yg tak amik kesah pasal benda ni....tapi pikiran aku ni dah jauh berfantasi pasal penyakit H1N1 ni. Mula laa dalam kepala otak ni terbayang2 mcm beberapa cerita dari luar yg menggambarkan wabak2 penyakit yg membawa maut. Banyak movie yg ada cerita2 cam ni...antaranya Outbreak. Yang lain2 aku dah tak ingat dah tajuk apa...tapi macam2 yg terbayang dalam kepala aku ni sampai laa ke perkara2 yg melibatkan perintah berkurung. Bila pemikiran aku ni dah terlalu advance..mula laa aku rasa takut dengan H1N1 ni. Cuba bayangkan kalau kerajaan dah declare H1N1 ni sebagai wabak dan masa tu dah tentu pihak tentera akan take over hal2 yg bersangkutan dengan kerajaan..huhhhh ngeriiiii. Ya Allah Ya Tuhanku....Jauhilah Kami Dari Segala Bala Yang Diakibatkan Dari Penyakit H1N1 ni...aminnnn.

Memang laa peringkat awal sapa nk sangka yg di Malaysia pun boleh berlaku kes2 yg melibatkan kematian. Walaupun setakat ni baru 4 org...tapi angka tu dah cukup membuatkan aku rasa risau dan rasa tak selesa. Boleh kata...pihak yg berkaitan tak duduk diam dalam menangani masalah H1N1 ni terutama sekali dari pihak Kementerian Kesihatan....sampaikan kena wujudkan satu web site khas berkenaan H1N1 di Malaysia......Klik Sini ------>Influenza A (H1N1).

hubpages.com

Petang tadi kepala otak aku ni ligat dok pikir pasal H1N1 ni...macam2 dalam kepala aku ni yg terbayang....termasuklah aku bayangkan bagaimana begitu mudah virus ni disebarkan dalam kehidupan manusia...terutama dari aspek sentuhan dan pernafasan...sampai laa aku jadi risau nak tekan button lif dan berkongsi barang dengan orang2 lain. Aku juga tetiba jadi takut untuk berada dalam situasi di mana terdapat ramai orang. Pada aku social distancing perlu...tk leh dok dekat2 dah antara satu sama lain.

Nampaknya persepsi awal masyarakat Malaysia terhadap H1N1 ni juga dah jauh menyimpang. Pada peringkat awal....rata2 ramai juga yg agak prejudis terhadap H1N1 ni dengan mengaitkannya dengan masayarakat berketurunan Cina....tapi hari ini yg mengejutkan kita ialah...ramai di kalangan mereka yg telah disahkan mengidap H1N1 juga terdiri dari kalangan masyarakat Melayu. Dalam hal ini kita perlu ingat bahawa Allah tidak pernah sekali-kali memerintahkan kita untuk menghina kelompok lain yg masih "belum Islam".

Walau apa pun yg berlaku...kita perlu kembali kepada Allah. Ada hikmah di atas segala yg berlaku. Mohonlah segala perlindungan dariNYA.

Aku selalu teringat pasal quote ni - Allah Works In Mysterious Ways

11 comments:

Meooo Comicore Club said...

erm... dah paras epidemik di seluruh dunia...

Myza Pesona said...

Betul tu CM, setiap hari ada saja sekolah, IPT, Kem PLKN yanh ditutup. Bilangan kes setiap hari makin meningkat dan bilangan kematian pun bertambah kepada 4, Singapore 5 kes. Harap-harap janganlah ada jabatan kerjaan atau institusi perbankan yang kena tutup! Nanti lumpuh urusan orang ramai selama seminggu! Bila dah makin teruk macam ni, barulah pihak KKM nak bekalkan termometer, topeng muka pada sekolah, WHY NOW? NOT EARLIER THAN THIS? Masa awal-awal dulu, masa kes tak banyak? Dah nak jadi penyakit 1Malaysia, barulah nak kelam - kabut! Ramai pegawai perubatan yang Myza kenal mengatakan the next 6 months benda ni akan jadi lebih teruk dan vaksin hanya disediakan untuk golongan yang berisiko tinggi spt kakitangan perubatan, kanak-kanak, ibu2 mengandung, mereka yang berpenyakit kronik warga emas dan golongan muda 20an. Kita ni termasuk dalam senarai ke? Kalau nak ambik sendiri, berapa pulak kosnya? Banyak yang kita perlu pikir pasal benda ni!

Unknown said...

maktab ipoh dah kena virus dan dah kuarantin...tunggu masa je nak tutup..

Risau jugak.
Dan/
jangan lupa nak kemana-mana dengan mask

cendawanintim said...

dah la kena selsema time nih.....klinik esok pagi baru bukak..harap2 malam ni dapat tido laaaaa....

Cybernetics Mind said...

[ meo188 ]
tu laa meo..
menda ni dah kritikal..
masalah ni tk leh...
sweep under the carpet..

[ myza pesona ]
emmm..
pasal tu laa CM dok risau ni..
terlalu pikirkan benda ni..
kalo dah declare sbg wabak..
susah kita nnti...
itu jam semua lumpuh owhhh..
gov kata buat screening...
tapi tgok cam tkder pon...
patut...jgn bagi org M'sia keluar..

frm my observation...
kes bertambah lepas cuti sekolah ari tu....
mak bapak dok bwk anak2 ke luar negara....tu laa sebabnya


[ lynn-the-guddygurl ]
pegi mana2 ngan mask..????
heheh...tk tau laa...
tk sampai tahap cam ni lagi...
kecuali di klinik2 or spital...
semua pakai mask


[ cendawanintim ]
semoga cepat sembuh....
mohon kita semua dijauhi dari bala H1N1 ni...aminnn

Unknown said...

Hari ni ni ade PC Fair kat klcc,
tapi disebabkan aku takut kene
sesema babi.. jadi aku batalkan
niat untuk ke sana.. erm..

perak per cer? dah hokey dah kemelut?

Ryehanna said...

same jela daya imaginasi kita ttg h1n1 ni. ana pn dok terbayangkan filem2 omputih ttg virus yg menular satu dunia... oh... ngeri...

dok umah jela pasni. huhu

Cybernetics Mind said...

[ Azman Ishak ]
hohoho....
tk jadi gi PC Fair erkkk...
pasal takut H161...
bagus laa tu...

aku pun ada gak gi PC Fair...
kat Sungai Petani...
tapi aku tgok org ramai giler..
tak takut ngan babi pon..
oppss...selsema babi laa..
tapi aku tk beli apa2...
psl tetiber aku jadik runsing sgt..
psl nk jalan pon susah...

huhhh...kemelut di Perak..???
mana ada setelll lagi beb...
selagi blum ada p/raya...
selagi tu laa kemelut tk abisss


[ Ryehanna ]
haippp....daya imaginasi sama..???
hehehe....gara2 terpengaruh...
dgn Barat laa tuh...
westernization...huhh

per2 pon berangan utk kebaikan..
tk per kot...
lagipon...bukannya kn bayar =)

Marzalina said...

intan pun dah risau dengan wabak ni..tapi semua yg berlaku ni mesti bersebab..dan Allah tahu apa yg Dia lakukan dan kenapa dia hantar wabak sebegini ke dunia..mintak dijauhkan.

intan ni pun dah batuk2 n rasa nak demam ni..eeiii..mintak simpanglah.

Cybernetics Mind said...

[ Marzalina ]
emmm...
dari sehari ke sehari...
CM cukup rasa terganggu...
dgn isu H1N1 ni...
mintakkkk sgt2...
Allah jauhkan kita...
dari bala H1N1 ni...aminnnn

Anonymous said...

tu laa meo..
Nice Article .

Get More Details

~:: Kad Raya Aidilfitri 20.09.2009 ::~

Assalamualaikum..... Diam tk diam dah tinggal berapa hari lagi jer nak Raya....siyes, rasa mcm tk pecaya jer. Aku ingat lagi masa awal2 posa...