Friday, December 19, 2008

~:: A call to Hijrah..... ::~

Semalam aku telah hadiri satu program anjuran Jabatan Belia Dan Sukan - Program Jatidiri Kesukarelaan Nasional ....cam biasa laaa, bab2 rasmi merasmi ni dah jadi part of my job. Everything cam biasa jer tapi semalam aku telah berjumpa dengan seorang insan yg aku rasakan bisa mengubah corak pemikiran atau kehidupan kita semua. So, what is so special 'bout this person..?? Xceli, pada prinsipnya tk der apa yg special pon.....directly dia tak ada kepentingan pon dalam program yang aku rasmikan semalam...cuma dia hanya temankan wifenya yg menjadi Pegawai Pemantau dari Kementerian Belia & Sukan untuk buat penilaian ke atas program yang dilaksanakan semalam. I guess, wife baru kot....pasal wife dia tu baru setahun jer jadi one of the Penolong Pengarah kat Kementerian Belia & Sukan...nampak mcm fresh graduate jer.

But....there's still something special 'bout this guy...........[bukan pasal dapat bini yg jauh lebih muda laaa.....aduihhhh uols ni ingat bab ni jer....hehehehhe]

Lepas abis majlis perasmian & penyerahan anak-anak angkat, cam biasa laa, aku ni kan suka bersembang. So aku pon amik laa peluang bersembang dengan hubby Penolong Pengarah tu. Melalui perkenalan kami tu, aku dapat tau bahawa dia pernah service ngan tentera selama 11 tahun dan seorang bekas komando....yang hanya time tu berpangkat prebet jer. Macam2 citer yg aku dengar dari sahabat baru aku ni termasuk laa pengalaman bertempur dengan pengganas komunis satu ketika dahulu....early 70's [maybe aku pon tk der lagi or kecik lagi masa tu...hehehe]. Ternganga mulut aku dibuatnya...syok dengar macam2 cerita termasuk citer berhadapan ngan harimau dan pengalaman makan ular sawa....hahahah. Memang best walaupun kami baru kenal tapi bagi aku kemesraan tu macam dah lama terjalin.

Itu sumer citer2 dulu....tapi uols nk tau tak apa kejer dia sekarang...???? Kawan baru aku tu xceli seorang lecturer di UiTM sekarang ni - Faculty of Office Management. Satu kejutan bagi aku....perubahan yang cukup besar tu. Daripada seorang Komando kepada seorang Pensyarah. Bagi aku ini adalah satu perubahan yang cukup besar yang mungkin sukar untuk dicapai.....ianya satu effort yg drastik telah dilakukan untuk capai ke tahap ni. This guy penah study di London satu ketika dulu.

Moral of the story - sesaper saja dlm dunia ni berkeupayaan untuk berubah, semuanya terpulang pada kekuatan dalaman yg ada pada setiap orang tu. Nothing is impossible...everyone ought to change. Even di dalam Islam pun menganjurkan kita untuk berhijrah ke arah yg lebih baik. Allah tak akan mengubah nasib seseorang jika seseorang itu hanya berserah pada takdir tanpa adanya sebarang usaha.

Jom kita berHIJRAH......
Lets CHANGE........

"Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1430"

12 comments:

A.I.Z.A.T said...

betul tu,takde apa2 yang boleh halang kita untuk berjaya dan kalau ade kemahuan, mesti ada jalan..betul x??

cendawanintim said...

faculty office management?fakulti kita dulu2 tu!!

tasekM said...

selamat tahun baru juga


:)



.

Papa-Itam said...

selamat tahun baru juga...moga semalam menjadikan kita lebih baik , semakin baik dan terbaik....

Cybernetics Mind said...

[ aizatbest ]
sokonggggggggg
.....listen to your heart,
and just follow...

Cybernetics Mind said...

[ cendawanintim ]
heheheh...tau laaa Fakulti awok tu.

Cybernetics Mind said...

[ tasikmerah ]
thanks for the visit...
datang lagi yerrrrrrrrrrr

Cybernetics Mind said...

[ Papa-Itam ]
ok Papa...timakasih bebanyak.

sori laaa Papa...mender yg Papa bagi ari tu tk "gantung" lagi...hehehe

Meooo Comicore Club said...

maal hijrah sekarang nie dekat2 dgn tahun baru kan?

Cybernetics Mind said...

[ meo188 ]
memang laaa meo, tu pon ramai yg dok ingat tahun baru masehi jer...isk3

arsaili said...

salam kenal...lec kat shah alam ker?

Unknown said...

tengah tunggu duit... nak jadik kaye
raye... bleh sambung belajar...
pas tuh bleh kasik orang tua aku p
haji... then baru ler best aku nak
p haji plak...

doakan aku jadik jutawan malaysia
ekekeke~ amin...

Kreuger®

~:: Kad Raya Aidilfitri 20.09.2009 ::~

Assalamualaikum..... Diam tk diam dah tinggal berapa hari lagi jer nak Raya....siyes, rasa mcm tk pecaya jer. Aku ingat lagi masa awal2 posa...